Od 17. septembra 2007 medzinárodný platobný systém PayPal umožnil Slovákom plne využívať jeho možnosti. Týmto sa pre nás otvoril široký svet pohodlného, rýchleho a hlavne bezpečného nakupovania cez internet. Čo ale ten PayPal vlastne je a ako sa v ňom má bežný užívateľ vyznať?
Najprv niečo z histórie
Spoločnosť PayPal bola založená v roku 1998 v Kalifornii, San Jose a v priebehu troch rokov sa jej podarilo stať sa jedným z najväčších virtuálnych platobných systémov na internete. História PayPalu je veľmi úzko spätá s aukčnou spoločnosťou eBay. Práve ona bol jedným z najväčších konkurentov PayPalu v rokoch 1998-2001, keďže eBay mal vyvinutý vlastný platobný systém Billpoint, s ktorým sa snažil ovládnuť trh. Tento súboj nakoniec vyvrcholil v roku 2002, keď spoločnosť eBay odkúpila PayPal za 1,5 miliardy amerických dolárov.
Táto fúzia dvoch gigantov na internete spôsobila ešte väčší rozmach virtuálnej aukčnej siene eBay a dostala ju medzi najväčšie spoločnosti sveta pôsobiace iba na internete. Dnes je už situácia pre PayPal menej pozitívna. Síce sa naďalej drží v špičke platobných mechanizmov, ale v posledných rokoch sa prudko zvýšila konkurencia v tejto branži a PayPal už pomaly prestáva stíhať krok so spoločnosťami ako PayPay, Alertpay, Liberty Reserve, Moneybookers, E-Gold, Digital River, 2Checkout, Trialpay, E-junkie.
Na čo slúži PayPal a aké sú jeho možnosti pre bežného zákazníka?
PayPal je vlastne systém, ktorý umožňuje posielať peniaze medzi inými PayPal účtami a medzi jednotlivými lokálnymi bankami. Výborne sa to dá využiť napríklad ak chcete poslať niekomu peniaze do Českej Republiky a nechcete platiť poplatok vo výške 400 Sk za prevod do zahraničia. Vtedy jednoducho pošlete z banky peniaze cez svoj PayPal účet na PayPal účet do Česka a tam si daný človek za poplatok prevedie peniaze z PayPalu na svoj bankový účet.
Hlavná myšlienka tejto platobnej peňaženky je vlastne v tom, aby zákazníci napríklad v aukcii na eBay nemuseli používať debetnú kartu/kreditnú kartu a tak mohli platiť absolútne anonymne. Ich kompletné osobné údaje má iba spoločnosť PayPal a žiadnym tretím stranám ich neposkytuje v plnom rozsahu.
Ďalšie výhody sú napríklad v tom, že celý platobný proces je niekoľkonásobne urýchlený a zároveň bezpečnejší, nemusíte zadávať číslo kreditnej/debetnej karty a teda sa nemusíte obávať, že vás niekto okradne. Skrátka obchodom, ktorým zaplatíte cez PayPal môžete dôverovať a v prípade, že sa vás aj tak pokúsia nejakým spôsobom podviesť, PayPal vám garantuje navrátenie peňazí v plnom rozsahu do 90 dní. Áno, je to pravda, tento fakt je viacerým užívateľom internetu neznámy a vlastne aj vďaka tomu nastal prudký rozmach PayPalu.
A ako to vlastne funguje?
Do 45 dní od prebehnutia platby za tovar máte právo na podanie žiadosti o diskusiu s predajcom. PayPal vám poskytne priamy kontakt na predávajúceho s ktorým máte ťažkosti, správy si posielate cez systém PayPalu, ale zatiaľ PayPal nemá prístup k týmto správam. Ten získa až keď podáte žiadosť o reklamáciu, tá sa väčšinou podáva až keď sa diskusiou nič nevyrieši, týmto vlastne necháte vstúpiť PayPal do hry, aby vás „rozsúdil“.
Po otvorení reklamácie budete mať ešte ďalších 20 dní, počas ktorých budete môcť komunikovať s predajcom. Jedným z dôvodov vašej nespokojnosti môže byť, že ste mali dostať istý produkt do daného dátumu, ale stále ste ho nedostali. V tomto prípade predajca môže poskytnúť dôvod oneskoreného doručenia a náhradný dátum doručenia a až keď tento uplynie bude PayPal konať.
Ak ste stále nedospeli k nejakému kompromisu, tak po 20 dňoch PayPal uzavrie vaše diskusie a pustí sa do analýzy celej veci a príspevkov, ktoré napísali jednotlivé strany. Prípadne preštuduje naskenované dokumenty poskytnuté predajcom a potom rozhodne o návrate peňazí. Vyzerá to tak, že tento systém má nedostatky, keďže všetky naskenované dokumenty sa dajú sfalšovať a v diskusii môže stáť tvrdenie predajcu voči tvrdeniu kupca, ale nie je to tak celkom pravda.
Pri viacerých prípadoch nespokojnosti zákazníkov voči jednému predajcovi si PayPal zvykne hlbšie analyzovať podnikanie predajcu a je veľmi vysoká šanca, že zruší predajcovi účet aj keď nenájde žiadne absolútne presvedčivé dôkazy o podvode. Teda každý potencionálny zlodej si lepšie premyslí či sa mu naozaj oplatí pokúsiť sa niekoho okradnúť o pár korún, lebo druhú možnosť už mať nebude. PayPal nepovoľuje založenie nového účtu pre danú firmu alebo súkromnú osobu s ktorou mal zlú skúsenosť.
Čo treba na založenie účtu?
Založenie účtu je absolútne zdarma a dá sa v priebehu pár minút zrealizovať na stránke www.paypal.com.
PayPal ponúka na výber tri druhy účtov:
Jediné informácie ktoré musíte zadať pri vytváraní účtu sú vaše meno, adresa a telefónne číslo. Po vytvorení účtu je ďalším odporúčaným krokom verifikácia účtu. Tá spočíva v tom, že zadáte do PayPalu číslo vašej debetnej karty, PayPal si z vášho bankového účtu strhne 1,5 eur a v popise transakcie vo vašom internetbankingu, alebo v mesačnom výpise uvidíte vedľa slova PAYPAL štvormiestne číslo, ktoré zadáte do kolónky v Paypali. Týmto sa váš účet verifikuje a stanete sa plnohodnotným užívateľom PayPalu, budete mať takmer neobmedzený limit prijímania platieb a budete môcť v ľubovolnom rozsahu posielať peniaze z bankového účtu cez PayPal a naopak.
PayPal by mohol pomôcť ďalšiemu rozvoju internetových obchodov na Slovensku, zatiaľ sa táto možnosť platenia na slovenskom internete príliš neujala, ale je pravda, že zatiaľ u nás PayPal nie je príliš dlho. Väčšinou len menšie eShopy ponúkajú túto alternatívu, toto sú niektoré z nich:
Drinks24.sk - predaj nápojov a liehovín
Nutriscience - predaj výživových doplnkov pre zvieratá
Spionshop - predaj špionážnej techniky